"16-årings dagbok efter korsbandsoperation"



18 februari 2009

Vecka 1
Torsdag 15/5 – Dag 1
Jag ligger fortfarande kvar på Sophia Hemmet i Stockholm. Träffade DR. Siljeholm och han berättade att operationen har gått bra till 100 procent. Han berättade också att det tagit en stark sena i mitt baklår som nytt korsband.

Träffade sjukgymnast där som gick genom träningsprogrammet samtidigt som jag utförde övningarna. Vi hade gång och trapp träning och det kändes bra. Bättre än vad jag trodde i alla fall.
Efter 2 timmars bil resa hem hade jag lite ont i knäet, det kändes stelt men det är inte så konstigt. Jag hämtade också ut tabelleter på apoteket mot smärta som heter Citodon. Idag tog jag 1 sådan innan jag åkte till matchen, LFC – Hammarby. Väl där kändes det bra, hade inte speciellt ont och jag nöjt av att komma iväg.
När vi sedan skulle åka hem gick det också bra att komma in i bilen men när vi var hemma var det svårt att komma ut för att då hade hela isen smält och tabletten gått ut så då hade jag ont. Jag kunde inte lyfta benet ordentligt men jag kom tillslut ut.

Svåraste denna kväll var dock att lägga upp benet i sängen. Det kändes som att stygnen skulle lossna, efter många försök fick jag upp benet och sov natten lång. Bytt is 1 gång och vid andra gången gick jag upp. Tog även en tablett till innan jag somnade.

Fredag 16/5 – Dag 2
Började med att göra träningsprogrammet när jag vaknade. Efter det satt jag i fåtöljen hela dagen, rörde mig inte speciellt mycket. Det gjorde ont att lyfta benet upp i soffan och fåtöljen.
Åt även denna dag tabletterna. Mådde illa när jag reste mig.

Lördag 17/5 – Dag 3
Tog bara två panodil vid klockan 9 sedan 2 st till när jag skulle gå och sova. Vaknade vid halv nio ungefär. La mig på golvet och gjorde mina övningar. Fortfarande svårt med att göra övningen då jag ska lyfta opererade benet uppåt när jag ligger på det. Kunde inte göra den alls.
Duschade även idag och det gick bra. På kvällen gick jag en promenad ute på tomten. Mådde lite illa och åt ingen direkt kvällsmat.

Söndag 18/5 – Dag 4
Vaknade klockan 9 ungefär efter en natt då jag bytt is 1 gång. Gick direkt och satte mig i fåtöljen och satt där till klockan 11 då jag la mig på golvet och gjorde mina övningar. Kunde fortfarande inte lyfta i den övningen som var svår. Kände dock att det var ett steg närmare!
Var och bytte plåster idag! Och gjorde övningarna en gång till på kvällen.

Måndag 19/5 – Dag 5
Började dagen med att åka till Linköping och träffa Mia. Väl där mådde jag illa och var yr. När jag sedan blev undersökt tyckte Mia (sjukgymnast)att det såg bra ut. Skulle jobba med att spänna och hitta muskler och köra med gummibandet på övningar jag inte klarade av.

På vägen hem mådde jag riktigt illa. Mamma fick stanna vid Herrbeta och jag spydde flera gånger. Halvsov resten av vägen hem och sedan dess har jag legat i fåtöljen utan att röra mig speciellt mycket. Har mått illa när jag rört mig men inte spytt något mer.
Ingen is på hela dagen förutom när jag åkte till Linköping. Glömde den där men Tilda ska ta med den till Norrköping igen!

Böjning med knäet: 85-90 grader
Svullnad runt toppen på knäskålen: 41 cm (38 på vänster)

Tisdag 20/5 – Dag 6
Idag har jag mest tagit det lugnt eftersom att jag inte mådde speciellt bra igår. Därför har jag mest legat med benet i högläge och återhämtat mig. Ätit lite fil och knäckebröd inte något speciellt mer.

Onsdag 21/5 – Dag 7
Var även hemma från skolan. Denna dag gick jag även en promenad upp till berget och tillbaka för att känna efter om jag blev yrare men jag tyckte att det funkade bra så jag åkte till Linköping på kvällen för att kolla LFC – Göteborg.
Denna dag hade jag inte någon speciell känsla utan det kändes som igår; lite öm på baksidan av knäet men det kan jag lugnt leva med ett tag.

Vecka 2
Torsdag 22/5 – Dag 8
Ändrade om mitt högläge i sängen denna natt till lite högre. På morgonen var det mycket bättre. Gjorde övningarna direkt när jag vaknat och idag kunde jag faktiskt göra den övningen jag inte kunnat tidigare! Det kändes skönt och som ett litet steg framåt i alla fall.

Min första dag i skolan också… Gick sedan därifrån hem till Jessica och det var rätt skönt till en början att få röra på sig så mycket men när vi kom dit så kände jag att det kanske var lite för mycket. Efter följde jag sedan med pappa och kollade på fotboll, det kanske jag inte heller skulle ha gjort eftersom att jag redan gjort mycket idag. Jag tror att jag lärt mig idag lite om hur jag ska behandla knäet de närmaste veckorna!
Nu ikväll har jag ganska ont eller inte ont. Det känns mest som att knäet svullnar hela tiden och som att det ska sprängas! Men det vet jag att det inte gör men ändå…

Fredag 23/5 – Dag 9
Var hemma hela dagen från skolan för att jag fortfarande kände av att jag gjorde för mycket igår. Det ända jag ansträngt knäet idag är när jag åkte till Linköping och träffade Mia(sjukgymnast) och sedan när jag var på vårdcentralen och bytte förband.

Mia såg också att knäet var svullet och det märkte vi också genom att rörligheten gått bakåt. Det gör mig lite ledsen med tanke på att det är jag själv som orsakat bakslaget så från och med nu tänker jag inte gå ett steg för mycket som jag vet kommer att göra att jag får ondare efteråt.

Det jag ska tänka på inatt och framför allt imorgon är att ligga i högläge och pumpa med fötterna, lägga fokus på rörligheten och minska svullnaden. Om jag vill kan jag nu också linda om knäet när jag känner att det behövs.
Idag har det mest gjort ont på baksidan av knäet, fortfarande inte ont utan mer öm och det känns att de har rört något där inne.

Svullnad runt toppen på knäskålen: 41 cm (38 på vänster)
Svullnad runt övre delen av knäet: 43 cm

Lördag 24/5 – Dag 10
Direkt när jag vaknade så mätte jag svullnaden ovanför knäet och det hade då sjunkit med två centimeter. Det ger mig bevis på att ligga i högläge ger resultat så därför har jag tagit det lugnt hela dagen idag.
Jag tog det även lugnt hela denna dag och knäet har gått framåt igen

Söndag 25/5 – Dag 11
Sov med rejält högläge hela natten och knäet kändes bra på morgonen. Har dock tagit det lugnt hela dagen idag med men jag har varit ute hela dagen. Det var skönt!

Måndag 26/5 – Dag 12
Gick en liten promenad på förmiddagen, ungefär 500 meter. Kände då att knäet svullnade upp så jag la mig i högläge. På kvällen tittade jag på fotboll, stod upp i ca en timma. Jag kände även då att knäet svullnade upp. Tog en panodil på kvällen

Tisdag 27/5 – Dag 13
Sov med högläge hela natten. Gick till skolan och var där i ungefär 1½ timma. Kände att knäet svullnade upp direkt när jag rör på mig. När jag kom hem la jag mig i högläge. Åkte till träningen på eftermiddagen och gjorde mina övningar där. Kände då att knäet svullnade upp också. Blev tillsagd av Hedda och AK att jag skulle köpa en stödstrumpa för att det inte ska svullna upp när jag rör mig!

Onsdag 28/5 – Dag 14
Var på vårdcentralen och tog bort alla förband. Det enda jag har nu är en liten tejp bit över såret. Sjuksköterskan tyckte att det såg jättefint ut och att det redan har läkt. Det jag hade kvar nu var bara sårskorpor. Idag har jag även köpt en stödstrumpa. Jag känner att den förändrar läget i knäet och att det blir bättre cirkulation.

Var även och kollade när vi vann över Eneby i cupen idag. Kändes bra i knäet, hade inte den onda och dunkade svullnaden jag haft tidigare utan det gick bra idag. Kände att jag klarade av
att vara igång!

_______________________________________________________________



4 comments so far.

  1. Anonym 18 februari 2009 kl. 09:10
    Välkommen tillbaka på arenorna
  2. Anonym 18 februari 2009 kl. 14:47
    Herregud vilket inlägg!
    Har hört att det artar sig riktigt bra med Mary just nu och att hon är stark som en oxe.

    Det ska bli härligt att följa dig i SÖDERETTAN detta år.
    Lycka till i Kenty.

    Från en Maria fan
  3. Anonym 10 november 2011 kl. 16:40
    Från en far som har en 16 årig som vid skrivandet stund ligger på operations bordet.
    jag var väldigt oroligt men när jag läste din gadbok fick jag styrckan till backa.
    vad duktig du är.
  4. Anonym 25 oktober 2012 kl. 20:10
    Hej jag har fått tid till operation...
    Hur kändes det när dom närmaste dagarna gorde det normalt ont eller tortyr ont?,,
    Och hur länga hade du ont.. Och är du nöjd idag att du opererade eller ongrar du?

Something to say?